kau pergi jua...=(


Salam semua =) ...
Da lama tak m'aktifkan blog nie...kengkawan pun dok tnya aku bila nak menambahkn post aku neh...hehe...sabar2....=) bkn tak nak buka...tp laptop rosak ritu...nie baru baiki n boleh guna...umm...bnyk bnd yg nak citer tp tak tercerita....
1st sekali...cuti nie aku bergelar nenek sebenarnya...tp sebentar cuma gelaran tue...huhu...rabit ku Si Gebu tu selamat melahirkan anak seramai enam ekor sume...gumbira tak terkata aku neh...da lama aku nanti2kan saat nie...slama berbelas kali si gebu dok melahirkan anak...sekor pun tak penah idup...gebu tak pandai nak jaga anak...dia pandai beqanak ja....umm...nampak gayanya tak da pewaris la gebu ni smpi ke tua...
Pagi 4.12.08 tue...aku jenguk sangkar rabbit aku...tgk2 ada benda merah dok kodek2...bnyk lak tue...aku menjerit bab terkejut+geli sebenarnya....anak rabit yg baru lahir pg tue takda bulu lagi...da la kecik sgt...nak pegang pun geli la sgt...lembek jea...tp kesian punya pasal...aku amek juga sekor demi sekor n letak kat tempat len....umm...taw tak kenapa? waktu aku amek tue...badan anak2 rabbit tue da luka...bab mak ayah depa da pijak2...ada yang da berdarah idung...badan calar...luka kt kaki..n mcm2 la...cian sgt aku tgk...benda pertama yg aku wat...aku amek minyak angin n sapu2 kat badan si comel enam ekor tue...lepas da siap sapu ubat...aku g amek gebu...bab nak bagi anak2 dia isap susu mak dia...susu ibu kan bagus...haha...tp...gebu nie garang...brapa kali da aku kenan cakar ngan dia time bagi dia mandi...smpi dua org kena pegang dia time nak bagi anak dia menyusu...klu dia nak bagi sendiri...jgn harap la...dia tak pandai...dia tak macam kucing...wlupun kita bela...tp pandai berdikari...Gebu n suami dia even penah makan anak sendiri...tgk2 tinggal kepala jea...huhu...
Anak2 dia tak sempat menyusu lama pun...bab gebu da mcm mengamuk...tak mau dok diam lngsung...last2...aku pun suh la mak aku g klinik amek susu sampel tuk baby...hahaha...baby manusia punya sebenarnya...nak g klinik haiwan...cuti la plak aritu...aku pun bancuh n bagi anak2 rabit tue minum...cian depa...mmg depa lapar n sejuk....umm...target aku...ak least 3 dr 6 ekor anak rabiit tu dpt idup...huhu...bab aku teqingin sgt nak rabit yg kecik2 nie...gebu da besaq...da gumuk...garang lak tue...
Anak2 rabbit tue aku sempat bagi nama baru 4 ekor...lg 2 ekor dok mencari ilham...aku bagi nama pun lepas da cam betoi2...bab depa nampak sama jea sume...bulu pun tade lagi...bulu halus ckit2 jea baru tumbuh lepas dua hari tue...aku balik raya haji kat kg. pun aku usung depa nek keta skali...huhu...tak mau tggl depa kt umah...mcm tak betoi pun ada jg kan...hahaha..
umm...tp rabbit2 ku hanya bertahan lima ari jea...huhu...sekor demi sekor mula mati...=( sedey sgt2...huhu...rasanya...rabbit nie tetap perlukan ibu depa yg sebenar...susu ibu...pastu kena dok bwh badan ibu dia...tuk bagi haba...tp gebu tak pandai wat sume tue...huhu...klu gebu bqanak lagi lepas nie...aku harap...ada jg la yg dapat idup...wlupun sekor dua...gebu da tua...tp tak da waris pun..huhu...cian la si gebu yg tak pandai jaga anak nie...=(
2 Responses
  1. Anonymous Says:

    kita wat nusery jaga baby rabbit nnt nk??hehehe


  2. shyna Says:

    bule2...nursery panda skali nak tak...hehe...bab tomey..=)